Fråga:
Finns Legolas i The Hobbit Book?
Kevin The Knight
2014-07-03 11:31:55 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Legolas är son till Thranduil, kungen av alverna i norra Mirkwood. Han är också medlem i The Fellowship of the Ring in The Lord of the Rings . Legolas medverkade också i filmerna av The Hobbit . Visas han i boken Hobbiten ?

Sex svar:
Avner Shahar-Kashtan
2014-07-03 12:00:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, Legolas förekommer inte i Hobbitens originaltext, även om Thorins företag går igenom Mirkwood och träffar Wood-Elves och deras kung.

Faktum är att kungen inte ens nämns i boken, för att inte tala om några söner han kan ha, och beskrivningen av Wood-Elves är långt ifrån den för Elves i Herren of the Rings - vild och farlig och förtjust i vin. Deras kung får inte ens ett namn - han är bara Elf King. Det är uppenbart att han inte riktigt hade hela Elves baksida i åtanke när han skrev dem - Hobbiten var inte ens ursprungligen planerad att vara en del av Legendarium of the Lord of the Rings and the Silmarillion, det smälte bara in i det senare.

Vild och farlig? Jag skulle inte ha sammanfattat det så hårt. Hänvisar du till [pre-retcon Hobbit] (http://badassdigest.com/2012/12/13/how-jrr-tolkien-pulled-a-george-lucas-on-the-hobbit/) (som jag har inte läst)?
Från kapitel 8: "De skilde sig från västens högalver och var farligare och mindre kloka."
I _Hobbiten_ jämförs träälvarna med högälvorna (som motsvarar Noldor tror jag) genom att säga att träälvarna är "farligare och mindre kloka".
Som jag förstår det finns det tre klasser av älvor. Högalverna (Lothlorien, Grey Havens), medelklassälvarna (Rivendell) och de pinsamma landskusinerna i Mirkwood som inte är klass.
Det är lite mer komplicerat än så, med uppdelningen mellan Moriquendi och Calaquendi, men också blandningen mellan Noldor of Valinor och Teleri of Beleriand, men det är en helt annan fråga just där.
Jag är ganska säker på att träälvarna i Mirkwood är Avari, som Eol.
Jag hade hört Tolken gjort upp språk för alverna
@JoeL. Inte riktigt. Högalverna kvar i ME är väldigt få och mestadels i Rivendell och aristos från Lorien. Loriens majoritets faktiska ämnen är i stort sett samma människor (aka inte högalver) som ämnena för Mirkwood - Thranduil själv skulle vara en av de ”mellersta” älvorna.
@edthethird: Egentligen är de sminkade elvspråken (Quendi och Sindarin, som påverkas av Finish respektive Welsh) som i första hand skapade hela Tolkiens universum; Tolkien var en skicklig * filolog * och lekte med språk. Han skapade i princip sitt fantasyuniversum för att ge dessa språk en bakgrund.
Allt detta är bra frågor, och de bör ställas * som frågor *. Kommentarer är övergående och kommer så småningom att försvinna.
(Specifikt när det gäller förhållandet mellan olika älvfolk, denna [fråga] (http://scifi.stackexchange.com/questions/23298/why-were-the-elves-of-lothlorien-sundered-from-the-rest/ 23301 # 23301) kan hjälpa till)
Egentligen från de tidigaste utkasten och framåt blandade Tolkien ganska fritt in element från * Legendarium * (Beren och Lúthien var i första utkastet!), Men huruvida detta var avsett att koppla Hobbit med andra legender eller om det var ett fall av Att bara använda materialet för att ge en känsla av bakgrund är förmodligen värt en separat fråga. John Rateliff (i * Hobbitens historia *) presenterar några bevis för att Elven-kungen ursprungligen var tänkt att vara Thingol, vilket (om det var sant) skulle innebära att han inte hade någon son.
När Tolkien uppfann hobbiten för sina barn hade han ännu ingen aning om vad som skulle hända nästa, eller mycket vagt. Det är efter det att den skrevs ut och boken blev en stor framgång att han skrev ringen Lord som en uppföljning. Det var inte avsett. Så Legolas existerade inte säkert, inte heller Thranduil. Böckerna "Oavslutade berättelser" och "Boken med förlorade berättelser" ger massor av information om vad som var Tolkiens värld innan Hobbiten skrevs. Till och med Silmarillon, som ännu inte publicerades, skrevs till stor del om efter The Lord of the Ring, för att passa den nya historien.
ilinamorato
2014-07-03 18:52:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Han dyker inte upp uttryckligen , som de andra svaren här noterar, men när han inte nämner hans namn görs det inte heller uttryckligen att Legolas är inte i Mirkwood när Bilbo och dvärgarna tar sig igenom. I själva verket, som Peter Jackson noterade genom att sätta honom i Smaugs ödeläggelse , gör hans uppenbara ålder och ursprungsskog det tydligt att han verkligen kunde ha varit en av alverna Hobbiterna stötte på under sina äventyr (eller missupplevelser) i skogen. Som Jimmy Shelter har påpekat finns det ingen bekant interaktion mellan Gloin och Legolas vid Elrond-rådet, men detta kan lätt kritiseras upp till den gamla Dwarven-Elven-feiden (även om det naturligtvis är den verkliga orsaken att Legolas hade inte uppfunnits när Hobbiten skrevs).

Det som avslöjas i Tolkien Legendarium är:

  • Legolas var son till Thranduil Greenleaf, Elvenking av Mirkwood (tidigare Greenwood)
  • Mirkwood Elves blev alltmer tillbakadragna och främlingsfientliga i tredje åldern, vilket gör det mycket troligt att sonen till Elvenking skulle ha varit bland deras antal när dvärgarnas företag gick in i Elvenking's hallar
  • Elverna nådde inte mognad förrän nära deras hundra år, vilket innebär att Legolas äventyr med stipendiet måste ha hänt efter hans första århundrade av livet. Räknar tillbaka till Bilbos resa med dvärgarna, Legolas var (vid den yngsta) i mitten till slutet av tjugoårsåldern under dessa händelser, och förmodligen mycket äldre (filmproducenterna hävdar att han var 2931 år gammal under äventyren av Fellowship, men det har ingen grund i bokens kanon. Mer berättande är, som Paul Griffiths konstaterar, säger han att han "känner sig ung igen" när han vågar genom Fangorn efter Fellowship-fragmenten).

Så klart är det möjligt (och kanske till och med troligt) att Dwarven Company träffade Legolas, även om boken aldrig nämner detta möte.

Tauriel å andra sidan uppfanns helt för filmen anpassning.

Legolas verkar verkligen vara en mindre erfaren ranger än Aragorn, vilket tyder på att han inte lämnade Mirkwood mycket och / eller var ganska ung när han deltog i stipendiet.
Legolas är inte särskilt ung. I Fangorn säger han om skogen: "" Det är gammalt, väldigt gammalt, "sade Elven." Så gammal att jag nästan känner mig ung igen, som jag inte har känt sedan jag reste med er barn. "
Thorins företag mötte inte Legolas i något av Tolkiens verk. De kanske har träffat honom i fan-fic eller i extrapolerade berättelser, men att säga "de * kunde * ha träffat honom" är inte detsamma som "de träffade honom".
Det verkar faktiskt från Elrond-rådet och bristen på interaktion mellan Legolas och Gloin (förutom en enda talad linje) att företaget nästan säkert * inte * träffade honom under sin tid i Thranduils-salar.
@La-comadreja - Verkar kanske vara det, men som Paul Griffiths säger, antyder han att han är gammal i Fangorn. Tillade det till mitt svar, tillsammans med Jimmy Shelters påminnelse om att Legolas och Gloin inte verkar känna varandra (även om jag tycker att det är långt ifrån "nästan säkert" från det enda faktum).
@Avner Shahar-Kashtan - Det finns många saker i Legendarium som är avsedda att dras, även om de inte uttryckligen sägs. Detta är fallet i all litteratur. Vi kan dra slutsatsen att en ponny har hår, även om Bills inte nämns.
@anonymoususer: Det anses i allmänhet vara dålig form att väsentligen redigera ett svar.Istället bör du använda en kommentar.Din redigering har avvisats, men jag bevarade din text här:
* Korrigering: Det finns faktiskt en bekant interaktion mellan Gloin och Legolas vid Elrond Council.Legolas förklarar för rådet att Gollum har rymt från alverna i Mirkwood där han hölls eftersom de kanske skulle vara snälla mot honom genom att tillåta honom särskilda privelages (specifikt tillåta honom att gå ut för att klättra i ett träd medan han var under bevakning av en alvisk vakt.)
Till detta svarar Gloin: "" Du var mindre öm mot mig, "sa Gloin med en ögonblick, medan gamla minnen rördes om hans fängelse i de djupa platserna i Elven-kungens salar (249)."Huruvida "Du" hänvisade till Legolas specifikt eller till Mirkwood Elves i allmänhet är oklart, men med tanke på det sammanhang som Gloin svarar, tror jag att Gloin kommer ihåg Legolas personligen från hans fängelse med Thorins företag i Mirkwood.
..... slut offert
SQB
2014-07-03 11:48:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, han lades till för filmen. De kanske har sett eller till och med träffat honom, men han nämndes aldrig i böckerna, än mindre med namn.

Om du söker Hobbiten efter Legolas kod > (vilket lätt görs på Google Böcker), du hittar inte det ordet.

"sminkad" tycker jag är lite starkt språk; om du betraktar den reviderade versionen, eftersom den passar in i LoTR-universum, träffade dvärgarna Thranduil, far till Legolas. Med tanke på tidslinjen och elvernas livslängd är det helt troligt att de kunde ha träffat eller åtminstone sett Legolas, även om den delen inte ingick i berättelsen. tl; dr det är lätt att diskutera att han existerade, och bara inte dykt upp i berättelsen.
@TylerH _made up_ innebär inte _implausible_. Ja, det är troligt (för en gångs skull) men det kompenseras också för filmen eftersom det inte var fallet i boken. Till skillnad från, säg, en människa [kastar en dvärg] (https://www.youtube.com/watch?v=tKrei80jBg8) i full rustning 4 meter eller så med en hand! Det var både kompenserat för filmer och otroligt :).
@terdon Det är sant. Jag menade inte * otroligt *, bara att SQB: s terminologi fick det att låta lite som om det alls inte var möjligt att existera i boken genom spekulation. Enades om dvärgkastningen, bit. Det var löjligt.
@terdon Jag tycker att det borde skiljas mellan "liberal tolkning" och "sminkad". Jag skulle Tauriel gjort upp, och Legolas en liberal föreställning. Visst fanns det kvinnliga nissar, men aldrig en inspelad med namnet Tauriel eller inspelad som vaktchef, medan Legolas har en djup bakgrundshistoria och inte skulle vara en överraskning i någon situation som också involverade hans far.
Ryan Luetters
2015-08-25 05:29:55 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Legolas nämns aldrig specifikt i boken. Men han kan mycket sannolikt ha varit närvarande i Mirkwood när Thorins företag fängslades där.

Många av svaren här säger att det inte fanns någon bekant interaktion mellan Gloin och Legolas vid Elrond-rådet, men, respektfullt oenig, finns det faktiskt en förekomst av välbekant interaktion mellan Gloin och Legolas vid Council of Elrond. Legolas förklarar för rådet att Gollum har rymt från alverna i Mirkwood där han hölls eftersom de kanske var för snälla mot honom genom att tillåta honom speciella privelages (specifikt tillåta honom att gå ut för att klättra i ett träd medan han var under bevakning av en alvisk vakt .)

Till detta svarar Gloin:

"Du var mindre öm mot mig", sa Gloin med en ögonblick, medan gamla minnen rördes om hans fängelse på de djupa platserna i Elven-kungens salar. " "med hänvisning till Legolas specifikt eller till Mirkwood Elves i allmänhet är oklart, men med tanke på det sammanhang som Gloin svarar, tror jag att Gloin faktiskt kommer ihåg Legolas personligen från sin fängelse med Thorins företag i Mirkwood.

Dragona13
2014-07-04 23:53:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, Legolas framträder inte i romanen, även om Thorin och sällskap fångas av Wood-Elves.

Ingen av alverna nämns uttryckligen i romanen; även kungen kallas helt enkelt "Kungen" eller liknande variationer.

Mycket av filmerna avviker från den ursprungliga berättelsen. Till exempel i En oväntad resa lades rockjättarna in helt enkelt för mer action. De visas aldrig i boken. Inte heller orkerna; det finns trollar, kort, men de jagar inte dvärgarna och hobbiten som i filmen.

"[A] korsade dalen, stenjättarna var ute och kastade stenar mot varandra för ett spel och fångade dem och kastade dem ner i mörkret där de krossade bland träden långt nedanför eller splittrade i små bitar med en smäll ... de kunde höra jättarna skämma och skrika över hela bergssidan. "Hobbiten, kapitel IV:" Över kullen och under kullen "
Hoppsan. Jag antar att jag bara saknade den delen ...
Omar Devon Little
2014-11-09 10:17:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Detta ämne orsakar mycket förvirring mellan bookmakarna och filmerna. Eftersom böckerna skrevs av Tolkien själv borde vi bara använda böckerna som referens. Det finns inget omnämnande av Legolas i Hobbiten.
Elven Legolas Greenleaf nämns faktiskt första gången i The Gondolin Fall men vi kan inte vara så säkra på om det verkligen är samma Legolas. När Legolas först inser att han är på väg att möta Durins Bane i Moria tappar han tydligt sin cool. Medan alla älvor hatade balrogs om Legolas var i Gondolin skulle han ha bevittnat döden av Ecthelion och Glorfindel för att inte tala om den allmänna förödelse som orsakats av balrogs. Detta exempel på släktforskning antyder att han är av Gondolindrim men inte om han är Noldorin. Att vara son till Thranduil betyder att han skulle vara Silvan. Efter att ha tänkt denna stora tanke har jag kommit till slutsatsen att de två älvorna definitivt är två separata älvor. Legolas of Gondolin var från The House of the Tree och medlemmar i huset kämpade med tunga spikade klubbar och lyftsele i motsats till skyttens färdigheter som var så anmärkningsvärda under Ringkriget. Han ledde de överlevande ut ur Ecoriath och var en känd scout med utmärkt syn och hörsel. Dessa färdigheter tycker jag skulle vara inneboende för alla älvor snarare än bara för Legolas.

Allt efter din tredje mening är helt irrelevant för frågan, och allt upp till tredje meningen har redan sagts av andra användare.
Legolas of Gondolin, var en Noldor från Gondolindrim House of the Tree, inte en grön älva Teleri som är Legolas of Mirkwood. Så det är helt säkert att han inte är densamma. Endast en namne, som Glorfindel of Gondolin, är inte densamma som Glorfindel of Rivendell.


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...